+989124942856
تهران
تزریق فیلر لب با ژل لب چه تفاوتی دارد؟

فیلر یا پر کننده لب که می‌تواند شامل ژل لب نیز باشد, روش رایجی است که امروزه افراد زیادی برای جوان‌سازی و زیباتر شدن لب خود استفاده می‌کنند. فیلر لب یک درمان کمتر تهاجمی نسبت به سایر روشهای بزرگ کردن لب است که معمولا با یک بی‌حسی موضعی ساده, تزریق مواد پرکننده در لب انجام می‌شود.

ژل لب نیز نوعی فیلر لب است که بر پایه هیالورونیک اسید است, همچنین فیلرهای دیگری برای لب استفاده می‌شوند که شامل بافت چربی و فیلرهای کلاژن‌ساز هستند. بسیاری افراد از تفاوتهای بین فیلر و ژل لب آگاه نیستند. در مطلب پیش رو به این موضوع می‌پردازیم, پس تا انتها همراه ما باشید.

تفاوتهای بین فیلر و ژل لب

به نظر می‌رسد ژل لب نوعی فیلر یا پرکننده لب است, ولی آنچه متداول شده این است که فیلر شامل تزریق بافت چربی و مواد کلاژن‌ساز بوده, در حالی که تزریق ژل لب خود روشی جداگانه به حساب می‌آید. مشاهده می‌شود که افراد متقاضی زیباسازی لب, بیشتر تمایل به تزریق ژل لب دارند.

ظاهرا تزریق ژل لب علاوه بر زیبایی و حجیم کردن لبها, روشی بسیار ساده, کم تهاجمی و سرپایی است که با کمترین عوارض جانبی توسط پزشک مجرب انجام می‌شود. همچنین انواعی از ژل لب موجود است که هر کدام نتایج خاصی را به دنبال دارند. گرچه این احتمال وجود دارد که ماندگاری نسبتا کمی بین شش تا دوازده ماه ارائه کند.

فیلرها که شامل بافت چربی بدن خود شخص و همچنین مواد کلاژن‌ساز هستند, به نظر می‌رسد به سادگی تزریق ژل لب نیست و ممکن است حتی عوارضی داشته باشند, ضمن اینکه گاهی برای تزریق آنها نیاز به بیهوشی و جراحی هست.

اکنون ژلهای لب موجود و سپس انواع فیلرهای لب را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا ببینیم کدام روش نتایج بهتر و عوارض کمتری دارند.

نکاتی درباره ژل لب

همه انواع برندهای ژل لب بر پایه هیالورونیک اسید هستند و تفاوت آنها بیشتر مربوط به طول عمر ژل تزریق شده و همچنین چگالی یا دانسیته ژل است. لازم به ذکر است که دوام و ماندگاری ژل لب به مهارت پزشک آموزش دیده در انتخاب ژل لب مناسب, محل درست تزریق و دانستن سابقه بیماری فرد بستگی دارد.

آموزش تزریق ژل لب

در بین انواع ژل لب موجود, می‌توان به رستیلن و ژوویدرم اشاره کرد که با توجه به غلظت هیالورونیک اسید موجود در آنها, برای اهداف خاصی در لب به کار می‌روند. مهمترین ویژگی‌های ژل لب شامل جذب یکنواخت ژل در بافت لب, چسبندگی ژل به بافت, گلوله‌ای نشدن آن به مرور زمان, غلظت و چگالی ژل است.

نکته حائز اهمیت در مورد ژل لب این است که به دلیل داشتن هیالورونیک اسید که در بدن وجود دارد, توسط بدن شناخته شده و جذب بهتری دارد.

انواع فیلر لب چیست؟

فیلر لب شامل موادی است که خاصیت پرکنندگی دارند و منجر به افزایش حجم و فرمدهی به لب می‌شوند. فیلرها شامل انواعی است که در زیر به آنها اشاره میکنیم.

  • بافت چربی که معمولا از بدن خود شخص به طریق لیپوساکشن گرفته شده و به نواحی مورد نظر تزریق می‌شوند.
  • پلی لاکتیک اسید ماده‌ای است که به طور مصنوعی ساخته می‌شود و با کلاژنسازی موجب پر و سفت شدن لب به مرور زمان می‌شود.
  • هیدروکسی آپاتیت که شامل ذرات کلسیم و فسفات است و با نام تجاری رادیس موجود است, موجب تحریک کلاژنسازی در لب شده و به مرور موجب حجیم شدن و فرمدهی لب می‌شود.

همچنین فیلرها بر اساس میزان جذب در بدن به سه دسته تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر است:

  • فیلرهای قابل جذب که به دلیل تشابه با مولکولهای بدن, بتدریج در بدن جذب می‌شوند. از جمله می‌توان به کلاژن اشاره کرد که معمولا از محصولات حیوانی و البته از انسان گرفته می‌شود. طول عمر آن تقریبا شش ماه است. 
  • فیلرهای کلاژن‌ساز که دیر جذب هستند و معمولا در طولانی مدت اثر خود را نشان می‌دهند, ولی ممکن است عوارضی مثل ایجاد گلوله‌های زیر پوستی داشته باشند.
  • برخی دیگر از فیلرها غیر قابل جذب هستند که از مواد آکریلیک ساخته شده‌اند و به دلیل ایجاد برخی عوارض, دیگر استفاده نمی‌شوند.

ذکر این نکته ضروری است که فیلرهای کلاژنساز می‌توانند موجب ایجاد حساسیت شوند, به دلیل پروتئین بودن این مواد و منشا حیوانی, باید قبل از تزریق, تست حساسیت انجام شود.

مقایسه ماندگاری ژل لب و فیلر لب

طول عمر و دوام ژل و فیلر لب از جمله موارد مهمی است که برای مراجعین بسیار قابل توجه است. لازم به ذکر است که دلایل ماندگاری مواد پرکننده در لب به موارد زیادی بستگی دارد که شامل تجربه و مهارت پزشک در تزریق, نوع ژل یا فیلر انتخاب شده, شرایط بدنی فرد, مراقبتهای قبل و بعد از تزریق, مصرف برخی داروها یا غذاها و غیره است.

علیرغم رعایت همه موارد, ماندگاری ژل لب بین شش ماه تا یکسال طول می‌کشد. این مدت زمان برای فیلر, تا یکسال است که البته در صورت تکرار تزریق در دوره‌های منظم, ماندگاری ژل و فیلر افزایش خواهد یافت.

به نظر می‌رسد که فیلرها یا ژل‌های با ماندگاری بالاتر می‌توانند عوارض شدیدتری داشته باشند, به طوری که حتی منجر به مرگ می‌شوند, به همین دلیل امروزه استفاده نمی‌شوند.

نکاتی درباره فیلر چربی

برای استفاده از فیلر چربی, باید طی مراحلی از ران یا باسن یا سایر نقاط بدن, چربی به روش ساکشن گرفته شود و پس از تصفیه و خالص شدن, به نواحی مورد نظر تزریق شوند. فیلر چربی مدتی است که منسوخ شده زیرا ممکن است منجر به واکنشهای آلرژیک شده و همچنین به دلیل خطراتی که در فرمدهی وجود دارد, هزینه بالای انجام این روش و تاثیرات طولانی مدت آن, کمتر برای تزریق در لب استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

با توجه به تنوع ژلها و فیلرهای لب موجود, باید از انواعی برای تزریق در لب استفاده شود که بهترین نتایج را ارائه کرده, بیشترین سازگاری را با بدن ایجاد کنند و کمترین خطر و عوارضی به دنبال داشته باشد. به نظر می‌رسد ژلهای لب حاوی هیالورونیک اسید به دلیل سازگاری با بدن و ایجاد کمترین عارضه, بهترین گزینه‌ باشند.

گرچه فیلرهای کلاژنساز می‌توانند به مرور زمان نتایج خوبی داشته باشند, اما ممکن است ایجاد حساسیت کرده یا حتی سیستم ایمنی را تحریک کنند. توصیه می‌شود برای طول عمر بیشتر ژل لب یا حتی در موارد استفاده از فیلرها, بهتر است قبل از تمام شدن مدت ماندگاری, دوباره تزریق شوند و ضمنا مراقبتهای قبل و بعد به خوبی رعایت شوند.

بروزرسانی شده در : مارس 8, 2023 12:04 ب.ظ
مهسا امانی
مهسا امانی
آرایشگر

مهسا هستم ، مدرس تزریق ژل و بوتاکس و کاشت مو و بلفاروپلاستی و تمامی لاین های آرایشگری و زیبایی.

نوشته های مرتبط
یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.فیلد های مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

سوالی ندارید؟